Mój prywatny s這wnik

Poprzednie has這

 

Powrót

 

Nast瘼ne has這

Mi這嗆

Mi這嗆 to poj璚ie wielowymiarowe. Ma tyle powi您anych z sob znacze, tyle ró積ych aspektów, 瞠 nie sposób zawrze jej w jednej zwi瞛貫j definicji. S豉wiona przez poetów, opisywana w powie軼iach, b璠帷a inspiracj dla autorów scenariuszy filmowych, jest równie przedmiotem rozwa瘸 socjologów, filozofów i teologów. Jej szeroki wachlarz znacze rozci庵a si od mi這軼i do lodów waniliowych poprzez mi這嗆 bli幡iego a do mi這軼i do Stwórcy. Mi這嗆 oznacza zarówno uczucie jak i warto嗆 etyczn, cnot teologiczn czy rodzaj energii. W j瞛yku potocznym s這wem tym oznacza si tak瞠 fizyczne zbli瞠nie mi璠zy m篹czyzn i kobiet. W niektórych j瞛ykach do okre郵enia mi這軼i stosuje si kilka odr瑿nych sów. Np. Grecy ju od staro篡tno軼i u篡wali do tego celu trzech wyrazów: eros – dla opisania mi這軼i mi璠zy kobiet i m篹czyzn, philia – dla wyodr瑿nienia mi這軼i do rodziny i przyjació, agape – dla okre郵enia mi這軼i ogólnej czyni帷ej dobro bli幡iemu. ζci雟kimi odpowiednikami tych sów s: amor, amicita oraz caritas. J瞛yk polski (podobnie jak angielski) jest pod tym wzgl璠em bardzo ubogi – musi tu wystarczy tylko jedno s這wo.

Aby si zmierzy z poj璚iem mi這軼i, trzeba wi璚 rozpatrzy kolejno wszystkie jej aspekty i znaczenia.

Mi這嗆 w豉sna

Mi這嗆 w豉sna to mi這嗆 do samego siebie. W powszechnej opinii taka mi這嗆 jest uwa瘸na za co z貫go, lub w najlepszym razie za co niezbyt dobrego. Jest ona kojarzona z egoizmem, narcyzmem. Pragnienie dobra innych, nawet kosztem dobra w豉snego, jest uwa瘸ne za wielk cnot. Pragnienie dobra w豉snego jest prawie zawsze podejrzane o samolubstwo. Nies逝sznie. Samolubstwem jest tylko to, co pragnie dobra w豉snego kosztem dobra innych. Cz這wiek ma prawo kocha samego siebie. Mi這嗆 bowiem, w tym równie mi這嗆 w豉sna, jest energi zasilaj帷 jego 篡cie i nadaj帷 mu sens.

Powstaje pytanie, sk康 wzi掖 si, w kulturze zachodniej, taki niezbyt przychylny stosunek do kochania siebie? W du瞠j mierze mia造 na to wp造w religie chrze軼ija雟kie, które g這si造 i nadal g這sz, 瞠 cz這wiek jest z gruntu z造, grzeszny, a nawet, 瞠 jest tym obci捫ony dziedzicznie (grzech pierworodny). G這szono, 瞠 篡cie nie jest po to, aby by這 przyjemnie, 瞠 jest to ci篹ka próba czy egzamin. Je郵i go zdamy, zostaniemy wpuszczeni do raju, je郵i nie – czekaj nas wieczne m瘯i w piekle. Zatem trzeba walczy z w豉sn grzeszno軼i, a nawet odci望 w豉sne grzeszne cz這nki, bo lepiej jest dosta si do nieba po 篡ciu pe軟ym cierpie, umartwie i wyrzecze, ni zosta wtr帷onym do piek豉. Dlatego bezpieczniej jest nie kocha siebie i za bardzo sobie nie dogadza, bo kto wie? Szerzenie tego rodzaju pogl康ów owocowa這 powszechnym umartwianiem si, tworzeniem si grup biczowników, zakonów o surowej regule, itp. Taka postawa 篡ciowa nie jest ju dzi praktykowana (z niewielkimi wyj徠kami). Jednak jej 郵ady ci庵le tkwi w ludzkiej pod鈍iadomo軼i i wp造waj na pojmowanie mi這軼i w豉snej. W ko軼iele katolickim wci捫 wypowiadana jest formu豉: „Panie, nie jestem godzien...”. Jak wi璚 mam siebie kocha, je瞠li nie jestem godzien?

Czas zerwa z takim my郵eniem i uwierzy, 瞠 jest si godnym. Trzeba zatem kocha samego siebie. Taka postawa ma swoje 廝ód這 równie w chrze軼ija雟twie. Jezus bowiem powiedzia: „B璠ziesz mi這wa bli幡iego swego jak siebie samego.”1 Mi這嗆 w豉sna jest tu wi璚 jak gdyby podstaw, uk豉dem odniesienia dla mi這軼i bli幡iego, która bez mi這軼i do samego siebie nie by豉by w ogóle mo磧iwa. Kochanie siebie jest zatem w 鈍ietle wypowiedzi Jezusa nie tylko prawem, ale i powinno軼i. Je郵i wi璚 mamy si kocha, musimy pragn望 równie swojego dobra, a nawet stawia siebie na pierwszym miejscu. Pytaniem jest tylko: Co stanowi dobro w豉sne? Odpowied zale篡 od stopnia duchowego rozwoju danej osoby. Ludzie prymitywni przedk豉daj dobro w豉sne nad dobro innych, co prowadzi do egoizmu. Im bardziej kto jest rozwini皻y, tym lepiej zdaje sobie spraw z tego, 瞠 nie ma podzia逝 na „jego” i „innych”, 瞠 wszyscy stanowimy jedno嗆, a w zwi您ku z tym, co kto czyni innym, czyni sobie. A wi璚 to co jest naprawd dobre dla niego, musi by równie dobre dla innych.

Kto nie kocha siebie, nie potrafi te pokocha innych. Dlatego nie wyszukujmy w sobie wad, bo wynajdywanie ich nie tylko ich nie usunie, ale je umocni. Nie hodujmy w sobie poczucia winy, bo taka postawa równie do niczego dobrego nas nie doprowadzi. Kochajmy siebie i z mi這軼i do siebie stawajmy si lepsi ni dotychczas.

Mi這嗆 romantyczna

Wi瘯szo嗆 ludzi zapytanych o mi這嗆 od razu kojarzy to pytanie z poj璚iem mi這軼i romantycznej. Jest to bowiem najbardziej powszechny sposób pojmowania mi這軼i, opiewanej w pie郾iach, b璠帷ej inspiracj dla artystów i przynosz帷ej du瞠 zyski twórcom ró積ych „love story”. Ci, którzy cho raz w 篡ciu byli zakochani wiedz, 瞠 takiej mi這軼i nie da si wymusi w 瘸den sposób, ani nawet przewidzie kiedy nadejdzie. Spada ona nagle, jak grom z jasnego nieba. W jednej chwili czujemy, 瞠 co si zmieni這, 瞠 jeste鄉y zakochani. Dalszy rozwój wydarze zale篡 od okoliczno軼i. Je瞠li obiekt naszej mi這軼i jest nieosi庵alny lub z jakich powodów nie mo瞠my si zdecydowa na podj璚ie jakichkolwiek dzia豉 (nie鄉ia這嗆, normy moralne, opinia 鈔odowiska, itp.), wówczas cierpimy w milczeniu. Je郵i jednak widzimy cho cie szansy powodzenia i mamy cho odrobin wiary we w豉sne si造, podejmujemy szereg czynno軼i zwanych zdobywaniem partnera, których gównym celem jest zaskarbi sobie jego mi這嗆2. Osi庵ni璚ie sukcesu w tej dziedzinie prowadzi zwykle do powstania mniej lub bardziej trwa貫go zwi您ku, nierzadko zako鎍zonego ma鹵e雟twem. Pora磬a równa si cierpieniu. Poszczególne etapy mi這軼i romantycznej zosta造 opisane dok豉dnie w wielu powie軼iach i pokazane na wielu filmach, we wszystkich mo磧iwych wariantach, nie ma wi璚 sensu si nad nimi rozwodzi. Nale篡 tylko podkre郵i, 瞠 taka mi這嗆, zw豉szcza w pocz徠kowej fazie, jest 廝ód貫m wielu bardzo silnych emocji. Nawet proste wyznanie: „Kocham ci”, mo瞠 spowodowa, 瞠 serce wali jak m這tem, a g這wa niemal p瘯a ze szcz窷cia. Tak silne emocje powoduj w zakochanych zmiany postrzegania rzeczywisto軼i. Mi這嗆 jest wi璚 jak narkotyk, pod wp造wem którego wszystko wydaje si lepsze i pi瘯niejsze. W szczególny sposób zmienia si sposób widzenia partnera, który staje si uciele郾ieniem naszych marze na temat idealnego m篹a, idealnej 穎ny, czy idealnych kochanków.

Mi這嗆 romantyczna jest wi璚 czym w rodzaju romantycznego zauroczenia, w którym patrzymy na swojego partnera przez ró穎we okulary i przez to widzimy go nie takim jakim jest, ale takim, jakim chcieliby鄉y go widzie. Nasz partner zwykle zdaje sobie z tego spraw, na ogó pod鈍iadomie, ale czasem i 鈍iadomie. Stara si wi璚 jeszcze bardziej uwiarygodni to nasze widzenie zmieniaj帷 swoje zachowanie w taki sposób, aby dostosowa je do naszych potrzeb. My, pragn帷 zadowoli partnera i umocni w ten sposób jego mi這嗆 do nas, robimy to samo. W ten sposób jednak coraz bardziej przestajemy by sob, a stajemy si obrazem oczekiwa naszego partnera. Mi這嗆 romantyczna w rzeczywisto軼i stanowi zatem rodzaj handlu wymiennego. Partnerzy stawiaj na szal co co posiadaj w zamian za co, czego po膨daj. Jest to wi璚 mi這嗆 warunkowa, która mówi: „Je瞠li b璠ziesz mnie traktowa tak jak chc by traktowany, wówczas b璠 ci kocha”. Pojawia si w odpowiedzi na zaspokojenie potrzeb. Ale je郵i kochasz kogo za to, co ci daje, to tak naprawd nie jego kochasz, ale kochasz siebie poprzez t osob. Mi這嗆 romantyczna jest wi璚 w pewnym sensie swoist iluzj - zakamuflowan postaci mi這軼i w豉snej.

Jednym z przejawów romantycznego zauroczenia jest nadmierne skupienie uwagi na partnerze, czasem przybieraj帷e wr璚z form obsesji. Co robi? Co mówi? Czego chce? O czym my郵i? Czy mnie jeszcze kocha?, itp. To ostatnie pytanie cz瘰to jest powodem wywierania nacisków na partnera, aby udowodni swoj mi這嗆, co prowadzi do jeszcze wi瘯szych zmian w jego zachowaniu. W ten sposób dwoje ludzi zatraca si w takim zwi您ku. Nie chc帷 zawie嗆 tego drugiego próbuj nagi望 si do jego oczekiwa, a w ko鎍u opadaj z si. Nie s ju w stanie by obrazem tego, co chcia豚y widzie w nich partner. Pojawia si poczucie krzywdy, czasem nawet i gniew. Wtedy zwykle mówimy, 瞠 si zmienili. Ale oni tylko przestali udawa, zacz瘭i z powrotem by sob i dzia豉 zgodnie z tym, kim s naprawd.

Poniewa ludzie zwykle tworz zwi您ki uczuciowe z my郵 o tym, co mog zyska, a nie co mog wnie嗆, wszystko, co mog這by zmniejszy ów zysk, stanowi dla nich powa積e zagro瞠nie. Tak rodzi si zazdro嗆. Niektórzy uwa瘸j j za nieod陰czn cech mi這軼i. Pewna znana polska aktorka powiedzia豉 nawet w jednym z wywiadów: „Nie wyobra瘸m sobie, 瞠bym mog豉 kocha i nie by zazdrosna.” S równie i tacy, którzy nawet widz w zazdro軼i warto嗆 pozytywn. Je瞠li jest zazdrosny, mówi, to znaczy, 瞠 kocha. Grubo si jednak myl. Zazdro嗆 nie jest bowiem miernikiem mi這軼i do partnera, lecz reakcj na to wszystko, co mog這by zagrozi realizacji potrzeb i spe軟ieniu oczekiwa wobec tego partnera. Jest wi璚 ona reakcj na gro嬌 utraty zysku p造n帷ego ze zwi您ku z ta drug osob. Zwykle zagro瞠niem jest ten trzeci lub ta trzecia, cho mo積a by zazdrosnym dos這wnie o wszystko, nawet o psa czy kota.

To prawda, 瞠 umiej皻nie kontrolowan i tylko w niewielkim stopniu podsycan zazdro軼i mo積a na jaki czas przywi您a kogo do siebie, ale skuteczno嗆 takich praktyk jest ograniczona w czasie. W ostatecznym rozrachunku zazdro嗆 zawsze jest szkodliwa, czasami nawet bardzo. Jest to niekiedy tak niszcz帷e, destruktywne uczucie, 瞠 w skrajnych przypadkach prowadzi do tragedii. Nierzadko z jej powodu pope軟iano zbrodnie. Je郵i nawet nie ginie cz這wiek, to umiera mi這嗆. Tak wi璚 niezaspokojone potrzeby, niespe軟ione oczekiwania i zazdro嗆 w ko鎍u zabijaj mi這嗆.

Mi這嗆 romantyczna jest wi璚 nietrwa陰 form mi這軼i. Je瞠li w trakcie istnienia zwi您ku opartego na takiej mi這軼i nie przekszta販i si ona w inn, trwalsz posta (np. mi這嗆 rodzinn czy bezwarunkow), to czy pr璠zej, czy pó幡iej ko鎍zy si, a wraz z tym nierzadko ko鎍zy si zwi您ek. Czy to dobrze, czy 幢e? Nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi. S tacy, którzy uwielbiaj ten dramatyzm, to napi璚ie, t rado嗆 i to podniecenie, jakie daj tego rodzaju zwi您ki i pakuj si w nie raz po raz, za ka盥ym razem wierz帷, 瞠 uda im si zachowa t mi這嗆 na d逝go. Niektórzy nawet nie wyobra瘸j sobie innej mi這軼i. Nie ma w tym nic z貫go, dopóki ich to uszcz窷liwia. Ale w 篡ciu ka盥ego mo瞠 w ko鎍u nast徙i taki moment, 瞠 u鈍iadomi sobie iluzoryczno嗆 tego rodzaju szcz窷cia, a wtedy zapragnie czego trwalszego i jeszcze pi瘯niejszego. To otwiera mu drog do innych, wy窺zych form mi這軼i.

Mi這嗆 bezwarunkowa

Jest to najwy窺za forma mi這軼i. O takiej mi這軼i pisa 鈍. Pawe w Pierwszym li軼ie do Koryntian:


Gdybym mówi j瞛ykami ludzi i anioów,
a mi這軼i bym nie mia,
sta豚ym si jak mied brz璚z帷a
albo cymba brzmi帷y.
Gdybym te mia dar prorokowania
i zna wszystkie tajemnice,
i posiada wszelk wiedz,
i wszelk mo磧iw wiar, tak i瘺ym góry przenosi,
a mi這軼i bym nie mia,
by豚ym niczym.
I gdybym rozda na ja軛u積 ca陰 maj皻no嗆 moj,
a cia這 wystawi na spalenie,
lecz mi這軼i bym nie mia,
nic bym nie zyska.
Mi這嗆 cierpliwa jest,
豉skawa jest.
Mi這嗆 nie zazdro軼i,
nie szuka poklasku,
nie unosi si pych;
nie dopuszcza si bezwstydu,
nie szuka swego,
nie unosi si gniewem,
nie pami皻a z貫go;
nie cieszy si z niesprawiedliwo軼i,
lecz wspó逕eseli si z prawd.
Wszystko znosi,
wszystkiemu wierzy,
we wszystkim pok豉da nadziej,
wszystko przetrzyma.
Mi這嗆 nigdy nie ustaje
...”


Mi這嗆 bezwarunkowa, to mi這嗆, która nie zna potrzeb, oczekiwa i zazdro軼i. To mi這嗆, która stara si nikomu nie zaszkodzi, nikogo nie skrzywdzi. To mi這嗆, która nie rani, ale goi, która nie dzieli, a 陰czy, która nie krzywdzi, ale naprawia krzywdy, która nigdy nie przynosi smutku, ale zawsze jest 廝ód貫m szcz窷cia i rado軼i. Mi這嗆 taka gdy jest dawana, zawsze powraca w zwielokrotnionym nat篹eniu. Neale Donald Walsh napisa3, 瞠 prawdziwa, czysta mi這嗆 to:


Co, co nie zna warunków, ogranicze i potrzeb. Poniewa nie zna warunków, nie wymaga niczego aby si wyrazi. Nie 膨da niczego w zamian. Nie wstrzymuje niczego w odwecie.

Poniewa nie zna ogranicze, nie kr瘼uje drugiego. Jest bez ko鎍a i trwa wiecznie. Nie do鈍iadcza zapór i granic.

Poniewa nie zna potrzeb, stara si nie bra niczego, co nie pochodzi z hojno軼i serca. Stara si nie zatrzymywa niczego, co nie pragnie by zatrzymane. Stara si nie dawa niczego, co nie jest przyjmowane z rado軼i.

I jest wolne. Mi這嗆 jest tym, co swobodne, albowiem wolno嗆 stanowi istot Boga, a mi這嗆 to przejaw Boga.”


Mi這嗆 romantyczna powstaje spontanicznie, mi這嗆 rodzinna te zwykle tworzy si w sposób naturalny. W przeciwie雟twie do nich, mi這嗆 bezwarunkowa jest sztuk, któr nale篡 posi捷. Równocze郾ie jednak, nie mo積a nic zrobi, aby j posi捷. Wydaje si, 瞠 dwa ostatnie zdania s ze sob sprzeczne. Jak mo積a co posi捷, je郵i nic nie da si zrobi, aby to posi捷? Ten paradoks jest tylko pozorny. Prawdziwa, czysta mi這嗆 nie jest wynikiem okre郵onych warunków, jakie musz wyst徙i, aby mog豉 zaistnie. Przeciwnie, to okre郵one warunki powstaj jako wynik mi這軼i. Mi這嗆 warunkowa jest reakcj. Mi這嗆 bezwarunkowa jest decyzj. Twórczym postanowieniem nie wywo豉nym czynnikami zewn皻rznymi, ale pochodz帷ym od wewn徠rz. Opartym na tym, co w ka盥ym jest najistotniejsze, na tym, co jest w nim obrazem i podobie雟twem Stwórcy. Stwórca jest mi這軼i, tego uczy prawie ka盥a religia. Zatem to, co jest jego obrazem i podobie雟twem, jest te mi這軼i. Trzeba tylko o tym wiedzie. A zatem posi捷 mi這嗆 bezwarunkow, to u鈍iadomi sobie, 瞠 si ni jest. Niczego nie trzeba wi璚ej. Ale by mi這軼i, to nie to samo co mi這wa. Kocha, to przemieni bycie mi這軼i w jej do鈍iadczenie. Do鈍iadczenie mi這軼i wyznacza okre郵one warunki. Tak oto mi這嗆 stwarza warunki, a nie warunki – mi這嗆.

Skoro w do鈍iadczeniu mi這軼i wychodzimy od siebie, a nie od warunków zewn皻rznych, 鈍iadomi, 瞠 nasza wy窺za ja潯 jest mi這軼i, to mi這嗆 nasza nie potrzebuje niczego z zewn徠rz aby si wyrazi. Mo瞠my wi璚 kocha wszystkich i wszystko, nic od nich przy tym nie potrzebuj帷 i nic od nich nie oczekuj帷 w zamian. Nie wyst瘼uje w nas równie l瘯, 瞠 co lub kto zagra瘸 tej mi這軼i i 瞠 mo瞠my j utraci, poniewa to czy i jak kochamy zale篡 tylko od nas. Czysta mi這嗆 nie stwarza wi璚 nigdy warunków do wyst徙ienia zazdro軼i. Takiej mi這軼i nie mo積a te zrani.

Je郵i wi璚 kochamy kogo mi這軼i bezwarunkow, to za to kim jest, a nie za to, co mo瞠my dzi瘯i niemu zyska. Je郵i nawet pragniemy z nim by, to dla samego faktu bycia z nim, a nie z 瘸dnych innych powodów. Je郵i nawet chcemy stworzy zwi您ek z ta osob, to nie jest dla nas wa積e, ile wyniesiemy z tego zwi您ku, ale ile mo瞠my do niego wnie嗆.

Mi這嗆 bezwarunkowa to mi這嗆 Stwórcy do stworzenia. Cho liczne religie to przyznaj, to jednak w doktrynach religijnych jest wiele stwierdze, które temu przecz. Wed逝g chrze軼ija雟kich 廝óde Bóg jest zazdrosny, m軼iwy, gro幡y4, uzale積iaj帷y swoj mi這嗆 do cz這wieka od tego, czy cz這wiek b璠zie wype軟ia jego wol. W przeciwnym razie wtr帷i go do piek豉 na wieczne m瘯i. Chodzi tu nie tylko o teksty biblijne. Pogl康y g這sz帷e, 瞠 mi這嗆 bo瘸 jest warunkowa, wypowiada si równie obecnie5.

Jak wi璚 przeci皻ny chrze軼ijanin ma kocha mi這軼i bezwarunkow, je郵i powiada mu si, 瞠 Ten, którego obraz i podobie雟two nosi w sobie, jest zazdrosny, m軼iwy i mi逝je warunkowo? Zapytany o mi這嗆 bezwarunkow opisan przez Paw豉 z Tarsu odpowiada: List do Koryntian? Nie, to dobre dla matek. Ja musz zazdro軼i, nie wyobra瘸m sobie niczego innego. I kocha mi這軼i zazdrosn. I m軼i si. I czasem nawet zabija.

A przecie tak niewiele trzeba. Wystarczy odkry czyst mi這嗆 w sobie. Wtedy b璠ziemy zdolni pokocha siebie. Je郵i pokochamy siebie, pokochamy innych. Gdy pokochamy innych, pokochamy 砰cie. Gdy pokochamy 砰cie, pokochamy Boga. Wtedy zdamy sobie spraw z tego, 瞠 On kocha nas tak samo, mi這軼i czyst, bezwarunkow.

Pozosta貫 rodzaje mi這軼i

Mo積a jeszcze wyodr瑿ni mi這嗆 rodzinn, mi這嗆 w przyja幡i i kole瞠雟twie, ogóln mi這嗆 bli幡iego, mi這嗆 do przyrody, do ojczyzny, a nawet do psa, kota czy kanarka. W豉軼iwie mo積a kocha wszystko i wszystkich. Cech charakterystyczn tego rodzaju mi這軼i jest to, 瞠 s one uwarunkowane w mniejszym, czasami nawet w znacznie mniejszym stopniu ni mi這嗆 romantyczna. Mi這嗆 macierzy雟ka jest uwarunkowana najmniej ze wszystkich wymienionych, cho nie jest w pe軟i wolna od wymaga czy oczekiwa. Matka zwykle kocha swoje dziecko nie w zale積o軼i od tego jakie jest, ale po prostu dlatego, 瞠 jest, nawet, gdy jest niepe軟osprawne fizycznie czy umys這wo. Ale taka mi這嗆 ró積i si od mi這軼i czystej tym, 瞠 cz瘰to jest ob這穎na protoko貫m i 瞠 upatruje korzy軼i, które b璠 widoczne dopiero w przysz這軼i. Jest do niej jednak bardzo zbli穎na. Mi這嗆 ojca do swych dzieci cz窷ciej zale篡 od tego, w jakim stopniu spe軟iaj jego oczekiwania. Ogólna mi這嗆 bli幡iego jest uwarunkowana pojmowaniem tego, kto jest, a kto nie jest bli幡im drugiego.

Cech wyró積iaj帷 wymienione rodzaje mi這軼i jest to, 瞠 s one zwykle pozbawione pierwiastków seksualnych. W zamian za to obejmuj przyja潯, szacunek i 篡czliwe nastawienie. Jest tu tak瞠 miejsce na upodobanie, zachwyt, przywi您anie, odczuwanie pi瘯na i wszelkie inne mo磧iwe ciep貫 uczucia, docenianie, a tak瞠 trosk, wspó販zucie, odpowiedzialno嗆. Inn cech charakterystyczn takich mi這軼i jest ich d逝gotrwa這嗆. Mog one zaistnie nawet na ca貫 篡cie, a nawet przekroczy barier 鄉ierci. Najwa積iejsze jednak jest to, 瞠 ka盥a taka mi這嗆 mo瞠 si rozwija, stale wzbogaca o co nowego, a nawet przekszta販i w mi這嗆 bezwarunkow.

Mi這嗆 a seks

S這wo „mi這嗆” jest niejednokrotnie kojarzone ze stosunkiem seksualnym, np. w takich zwrotach jak np. „uprawia mi這嗆” czy „mi這嗆 francuska”, poniewa w wielu j瞛ykach nie ma w豉軼iwych sów do okre郵enia tego aktu, a te, które s w potocznym u篡ciu, to zwykle s這wa wulgarne. W rzeczywisto軼i, mi這嗆 i seks to ró積e poj璚ia. Nie da si ich u篡wa zamiennie, bowiem mo磧iwa jest mi這嗆 bez seksu i seks bez mi這軼i. Jednak seks cz瘰to towarzyszy mi這軼i. W przypadku mi這軼i romantycznej jest jej celebracj i niemal nieod陰cznym sk豉dnikiem. Zbli瞠nie seksualne mo瞠 pozwoli na fizyczne do鈍iadczenie mi這軼i i w ten sposób j dope軟i. Seks jest wi璚 fizyczn nut w akordzie mi這軼i i je瞠li pozostaje w harmonii z innymi nutami, sprawia, 瞠 akord ten brzmi jeszcze pi瘯niej.

Nastawienie do seksu zale篡 od regionu 鈍iata i kultury. Na wschodzie rozwija豉 si bogata sztuka erotyczna, co nawet owocowa這 powstaniem dzie w rodzaju Kamasutry. Równie kultura islamska jest bogata w tego rodzaju literatur cho z praktyk jest tu znacznie gorzej. Chrze軼ija雟ka kultura Zachodu d逝go by豉 nieufna wobec seksualno軼i, gloryfikowa豉 celibat, dziewictwo, pow軼i庵liwo嗆 seksualn, ustanowi豉 szereg zakazów i ogranicze, a wszelkie urozmaicenia sztuki mi這snej uto窺amia豉 z wyrafinowaniem, wyuzdaniem. Do pewnego stopnia tak jest nadal, zw豉szcza w ko軼iele katolickim. W my郵 doktryny, stosunki seksualne, dozwolone tylko w ma鹵e雟twie, maj s逝篡 prokreacji, a wszelka antykoncepcja, z wyj徠kiem tzw. metod naturalnych, jest zabroniona. Ci, który g這sz takie pogl康y, nie chc zauwa篡, 瞠 w opozycji do doktryny, sztuka erotyczna Zachodu rozwin窸a si w nie mniejszym stopniu ni w innych kulturach, a ograniczanie seksu do prokreacji nie wp造n窸o prawie w ogóle na praktyk w tej dziedzinie. Aby zapewni przetrwanie gatunku wystarczy przecie, aby ka盥y mia za sob kilka lub co najwy瞠j kilkana軼ie zbli瞠 w ci庵u 篡cia. W rzeczywisto軼i przeci皻ny 穎naty m篹czyzna lub zam篹na kobieta maj ich po kilka tysi璚y.

Ci, co zmuszaj ludzi do ograniczania seksu wy陰cznie do prokreacji, zadaj gwa速 ludzkiej naturze. Nie rozumiej natury wszech鈍iata. Nie dostrzegaj, 瞠 z jednej strony polaryzacja, a z drugiej strony przyci庵anie si przeciwie雟tw, jest cech powszechn i dotyczy wszystkich aspektów rzeczywisto軼i od elektronu i protonu zaczynaj帷, a na m篹czy幡ie i kobiecie ko鎍z帷. Energia seksualna przyci庵a i spaja ludzi, poniewa we wszech鈍iecie, podzielonym i zró積icowanym, powszechne jest d捫enie do jedno軼i. Jak瞠 pi瘯nie to zosta這 powiedziane w s這wach: „B璠ziecie dwoje jednym cia貫m”6. Prokreacja nie jest wi璚 celem zbli瞠nia fizycznego, ale raczej jednym z jego mo磧iwych, szcz窷liwych nast瘼stw.

A co z seksem bez mi這軼i? Zaspokojenie fizyczne bez g喚bszych uczu jest te mo磧iwe. Nie posuwa ono jednak naprzód w rozwoju. Ponadto od takiego seksu 豉two si uzale積i. Zwi您ki oparte tylko na przyci庵aniu seksualnym s jeszcze mniej trwa貫 ni oparte na mi這軼i romantycznej. Jedna ze stron mo瞠 je 豉two wykorzysta do kontroli, manipulacji oraz osi庵ania ró積ych korzy軼i. Niektórzy (nawet nie zwi您ani z chrze軼ija雟twem) nauczyciele duchowi g這sz wy窺zo嗆 celibatu, dziewictwa i zalecaj ca趾owit rezygnacj ze zbli瞠 cielesnych, 鈍iadcz帷 o tym w豉snym przyk豉dem. Dlaczego tak si dzieje? Oni po prostu nie wierz, 瞠 mo積a skutecznie kontrolowa pop璠 seksualny, tak jak wielu nie wierzy, 瞠 mo積a u篡wa narkotyki bez popadni璚ia w naóg. Mówi, 瞠 energia seksualna jest najni窺z form energii jakiej mo瞠 cz這wiek do鈍iadczy, która uzale積iaj帷 cz這wieka przeszkadza w do鈍iadczaniu energii wy窺zych i utrudnia w ten sposób b康 uniemo磧iwia rozwój duchowy. Ci nauczyciele jednak myl si, przynajmniej cz窷ciowo. Nie jest mo磧iwe skuteczne wyrzeczenie si seksu rozumiane jako samozaparcie. Istnieje bowiem prawo naturalne, które brzmi: „To, czemu si opierasz, umacniasz”. Zatem ka盥e t逝mienie pop璠u seksualnego w ko鎍u zaowocuje pojawieniem si tego pop璠u w najmniej oczekiwanym momencie, w postaci trudnej do przezwyci篹enia 膨dzy. Do鈍iadczaj tego zakonnicy i kap豉ni ko軼io豉 katolickiego, o czym 鈍iadcz wci捫 wybuchaj帷e afery zwi您ane z molestowaniem czy wykorzystaniem seksualnym przez duchownych. Nie jest te prawd, 瞠 seks, jako niska energia, utrudnia doj軼ie do energii wy窺zych. Przeciwnie, niejednokrotnie doj嗆 do tego co wysokie mo積a tylko poprzez to co niskie. Wszak aby zdoby szczyt górski trzeba zacz望 od podstawy. Dlatego w 篡ciu ka盥ego cz這wieka seks mo瞠 odegra pozytywn rol. Zdarza si jednak czasem, 瞠 gdy spe軟i ju ow rol, przestaje by czym atrakcyjnym. I wówczas kto mo瞠 go odstawi, jak dziecko odstawia zabawk, z której ju wyros這, lub jak odk豉da ubranie, które jest za ciasne, czy jak biesiadnik, który odsuwa kolejny deser od siebie, bo ju naprawd nie mo瞠 wi璚ej. Dzieje si to zwykle wtedy, gdy ów kto odkryje inne 廝ód這 szcz窷cia, rado軼i i rozkoszy, przy którym seks wydaje si blad imitacj. Nie jest to jednak w tym przypadku wyrzeczenie, ale odstawienie i wybór czego innego.

Cieszmy si zatem seksem i bawmy si nim, dopóki nas to bawi. Nie u篡wajmy go jednak do kontroli, manipulacji, dominacji czy osi庵ania ró積ych korzy軼i. Pami皻ajmy, 瞠 zbli瞠nie seksualne staje si dopiero wtedy naprawd pi瘯ne, kiedy jest wyrazem mi這軼i.

Czy mo積a kocha wiele osób?

W przypadku licznego rodze雟twa czy wielu przyjació odpowied jest natychmiastowa: oczywi軼ie, 瞠 mo積a. Jednak w przypadku mi這軼i romantycznej wielu odpowiedzia這by, 瞠 nie. Je郵i nawet mo積a, to nie powinno si. Panuje bowiem do嗆 powszechne przekonanie, 瞠 kochaj帷 nie tylko swojego partnera, ale i kogo innego, w jaki sposób si tego partnera zdradza. Taka dodatkowa mi這嗆 prawie zawsze traktowana jest jako zagro瞠nie i prawie zawsze wywo逝je zazdro嗆. Czy jednak rzeczywi軼ie mo積a kocha tylko jednego i jakakolwiek nowa mi這嗆 niszczy star? Je郵i nawet tak si dzieje, to nie dlatego, 瞠 nowa mi這嗆 oddzia逝je destrukcyjnie na dotychczasow, ale dlatego, 瞠 star mi這嗆 zabija zazdro嗆. Tak naprawd mo積a kocha wiele osób, w taki sposób kocha nas Stwórca. Przekonania, 瞠 s wybrani ludzie, czy wybrane narody, to tylko pobo積e 篡czenia niektórych. Bóg kocha wszystkich jednakowo. W tym miejscu mo瞠 si jednak pojawi protest: No dobrze, mo瞠 mo積a kocha wielu, lecz mi這軼i bezwarunkow, ale nie w taki sposób, nie mi這軼i romantyczn, nie z podtekstem seksualnym. Odpowied jest nast瘼uj帷a: Czy si komu to podoba, czy nie, tak si zdarza w praktyce i to nie tylko w poligamicznych zwi您kach islamskich czy mormo雟kich, ale równie w szanowanych rodzinach chrze軼ija雟kich. Jak ju poprzednio powiedziano, mi這嗆 romantyczna pojawia si spontanicznie i zwykle nie ma si wp造wu na to kiedy, jak i w kim powstaje. Mówi帷 j瞛ykiem poety7: „Serce nie s逝ga, nie zna co to pany i nie da si oku przemoc w kajdany”. Dlatego nikt nie jest winny, 瞠 kocha. Nie ma i nie mo瞠 by mi這軼i zakazanej. Ka盥a mi這嗆 jest 鈍i皻a, bo jest darem Stwórcy. Kochanie kogokolwiek nigdy nie mo瞠 stanowi zdrady, nawet gdyby kocha這 si wielu. Pokochanie kogo nie musi oznacza zaprzestania kochania kogo innego. Pogl康, 瞠 w sposób romantyczny mo積a kocha tylko jedn osob to mit.

Ale w tym miejscu zaczynaj si problemy z uczciwo軼i. Np. m捫, który oprócz 穎ny kocha jeszcze inn, mo瞠 穎nie tego nie powiedzie. Mo瞠 w tajemnicy przed 穎n utworzy i konsumowa drugi zwi您ek. To ju jest zdrada, bowiem zdrada to nieuczciwo嗆, to 篡cie w k豉mstwie. T逝maczenie, 瞠 ukrywa swój drugi zwi您ek przed 穎n, bo nie chce jej rani, jest zwyk造m wykr皻em. Kochaj帷ej 穎nie zawsze nale篡 si prawda. Zreszt ka盥e k豉mstwo ma krótkie nogi i taki ukrywany romans czy pr璠zej czy pó幡iej si wyda.

Mo瞠 by i odwrotna sytuacja. Zakochany podwójnie m捫 nie chc帷 豉ma wyznawanych zasad moralnych stara si wyprze swojej drugiej mi這軼i, st逝mi j, zepchn望 do pod鈍iadomo軼i. Ze wzgl璠u na wyznawane zasady czy religi, rezygnuje wi璚 z niej. Ale to co robi, to jest „zakuwanie swojego serca w kajdany”, co nie jest w gruncie rzeczy mo磧iwe. Wypieraj帷 si mi這軼i, umacnia j. Wypieraj帷 si mi這軼i zdradza siebie. A zdradzenie samego siebie to te zdrada. Skutkiem takiego post瘼owania b璠zie to, 瞠 m捫 albo nie wytrzyma i w ko鎍u zdradzi 穎n, albo b璠zie si przez lata zamartwia po cichu, przez co w ko鎍u wp璠zi si w jak捷 chorob. Takie t逝mienie w sobie mi這軼i mo瞠 równie wypaczy jego charakter, prowadz帷 do ujawnienia si zaborczo軼i.

Najlepszym rozwi您aniem jest wi璚 prawda. Powiedzenie 穎nie, 瞠 si kocha jeszcze kogo innego to nie zdrada. To uczciwo嗆. Dlatego im pr璠zej m捫 to uczyni, tym lepiej. Taka sytuacja nie musi prowadzi do rozbicia ma鹵e雟twa. Ka盥a ze stron w tym dramacie powinna sobie wówczas zada pytanie: Jak post徙i豉by mi這嗆? I to mi這嗆 nie tylko do tego jednego czy tej jednej, ale do wszystkich uczestników dramatu. Rozwi您ania mog by ró積e. Mo瞠 m捫 w imi mi這軼i do 穎ny postanowi nie tworzy nowego erotycznego zwi您ku i jego mi這嗆 przekszta販i si w mi這嗆 platoniczn? W ten sposób nie wyprze si swojej mi這軼i, ale tylko odsunie od siebie jej erotyczne aspekty. Mo瞠 穎na o鈍iadczy, 瞠 taka sytuacja jest dla niej nie do przyj璚ia i odejdzie? Mo瞠 jednak da m篹owi woln r瘯? A mo瞠 ta druga, nie chc帷 rozbija ma鹵e雟twa, sama odejdzie? Ka盥e rozwi您anie, które zostanie przyj皻e, b璠zie dobrym rozwi您aniem pod warunkiem, 瞠 b璠zie to porozumienie wszystkich stron zawarte w imi mi這軼i.

Reasumuj帷 nale篡 stwierdzi, 瞠 mo積a kocha wiele osób i to na wszystkie mo磧iwe sposoby. Jednak, ze wzgl璠u na istniej帷e uwarunkowania kulturowe i obyczajowe, kochanie wielu mi這軼i romantyczn mo瞠 stwarza problemy. Jest wi璚 najlepiej, gdy kocha si mi這軼i bezwarunkow. W ten sposób mo積a kocha wszystkich i wszystko bez przeszkód. Tak kocha nas Ten Który Jest.

Mi這嗆 jako energia

Wszech鈍iat to wieczny ruch, wieczna zmiana, wieczne ewoluowanie. Fizycy ju dawno spostrzegli, 瞠 nie jest mo磧iwa jakakolwiek przemiana bez energii. Wprowadzenie w ruch, zatrzymanie ruchu, przemiana chemiczna, emisja 鈍iat豉, wytwarzanie d德i瘯u – wszystko to wymaga energii. 砰cie to te wieczny ruch, wieczna zmiana, wieczne ewoluowanie. O ile do wytwarzania zjawisk fizycznych potrzebna jest energia fizyczna, o tyle do zaistnienia, podtrzymania i przemieniania 篡cia potrzebna jest energia psychiczna. Podstaw tej energii s uczucia. Uczuciami o najwi瘯szej sile oddzia造wania s mi這嗆 i strach. Zjawiska psychiczne s w豉軼iwe wielu 篡j帷ym formom, niektórzy nawet uwa瘸j, 瞠 w jakim stopniu wszystkim formom. Podobno nawet ro郵iny lepiej rosn gdy s traktowane z mi這軼i. Niemal ka盥y ma造 zaniepokojony owad reaguje strachem i ucieka lub nieruchomieje. Naj豉twiej jednak zaobserwowa uczucia w cz這wieku. S one 廝ód貫m si造 nap璠owej dla 篡cia i nadaj mu sens. Wszystko, cokolwiek cz這wiek robi, jest powodowane mi這軼i lub strachem. Ka盥e inne uczucie jest oparte na tych dwóch podstawowych. Np. smutek jest skutkiem braku, chwilowego zaniku lub niespe軟ienia mi這軼i, pozwala on nam pogodzi si z utrat tego, co kochali鄉y, a tak瞠 pogodzi si z tym, 瞠 nie objawili鄉y siebie w swojej najlepszej wersji i nie post徙ili鄉y jak post徙i豉by mi這嗆. Z這軼imy si, je郵i kto post徙i z nami tak jakby mi這嗆 nie post徙i豉, z這嗆 pozwala nam równie odmówi czego co nie wyra瘸 mi這軼i. Smutek czy z這嗆 mo瞠 by te wyrazem l瘯u o mi這嗆, zw豉szcza, gdy co jej zagra瘸 czy przeszkadza. Smucimy si, gdy jeste鄉y przekonani, 瞠 ju nie da si nic w danej sprawie zrobi. Z這軼imy si zwykle wtedy, gdy uwa瘸my, 瞠 co mo積a jeszcze zmieni. Gniew, to emocjonalnie wyra穎na wielka z這嗆 wywo豉na silnym l瘯iem spowodowanym np. zagro瞠niem dla tego, co kochamy.

W najwy窺zym wymiarze wszystko jest wyrazem mi這軼i, nawet strach. Czy to, 瞠 matka si boi, i dziecko mo瞠 wyj嗆 na ulic i zosta przejechane przez samochód, lub 瞠 kto mo瞠 go skrzywdzi, nie jest wyrazem mi這軼i? Czy to, 瞠 kto boi si, kiedy ukochany d逝go nie wraca, nie jest wyrazem mi這軼i? W najwy窺zym wymiarze mi這嗆 stanowi wi您k wszystkich uczu. Jest to energia podobna do 鈍iat豉 bia貫go, którego widmo sk豉da si z wielu barw. Ci, którzy potrafi widzie wi璚ej, tak w豉郾ie j widz. Ci, którzy mieli prze篡cia na granicy 鄉ierci, równie spotkali si z 鈍iat貫m, które jest mi這軼i. Osoby zdolne do postrzegania pozazmys這wego widz wokó cz這wieka 鈍ietlist otoczk zwan „aur”. Twierdz one, 瞠 im wi璚ej w cz這wieku jest mi這軼i, tym ja郾iejsza i bielsza jest ta aura. Mo瞠 ta intuicyjna wiedza o aurze spowodowa豉, 瞠 鈍i皻ym na obrazach zwykle domalowuje si aureol. Badacze tamtej strony 篡cia twierdz, 瞠 istoty rozwini皻e duchowo, b璠帷e ju na ko鎍u swej ziemskiej drogi, 鈍iec o郵epiaj帷o bia造m 鈍iat貫m. Pami皻ajmy, 瞠 równie Jezus powiedzia o sobie „Jestem 鈍iat這軼i 鈍iata”. Nie by豉 to tylko przeno郾ia.

Wszyscy mamy w sobie 鈍iat這, wszyscy mamy w sobie mi這嗆. Bez niej nie mogliby鄉y istnie. Nie ukrywajmy jednak tego 鈍iat豉 pod korcem. Niech nasza mi這嗆 przemieni 鈍iat.

Powrót do pocz徠ku tekstu


Bóg

Honor

Ja軛u積a

Konopie

Kradzie

Mi這嗆

Obraza

Polityka

Prawda

Religijno嗆

Rozwód

Sekta

Strach

Szcz窷cie

Terroryzm

Wymóg


1 Ewangelia Mateusza [22,39] i ㄆkasza [10,27].

2 W rzadkich przypadkach nast瘼uje jednoczesne zakochanie si obojga partnerów, co czyni ten etap zb璠nym lub w znaczny sposób go u豉twia i skraca.

3 Neale Donald Walsh, Przyja潯 z Bogiem, Limbus, Bydgoszcz, 2000, s. 173

4 Np. „Do mnie nale篡 pomsta”, List do Rzymian [12,19]. O zem軼ie czy odwecie bo篡m mówi te ksi璕i prorockie, m. in. Izajasza, Jeremiasza i innych. Równie „Ja Pan, twój Bóg, jestem Bogiem zazdrosnym”, Ksi璕a Wyj軼ia [20,5], „Ja jestem Pan, Bóg twój, Bóg zazdrosny”, Ksi璕a Powtórzonego Prawa [5,9]. Mo積a powiedzie, 瞠 niemal ca造 Stary Testament i niektóre fragmenty Nowego Testamentu s nasycone takim wizerunkiem Boga. Nauki Jezusa zawarte w ewangeliach, zw豉szcza te dotycz帷e mi這軼i nieprzyjació, czy Pierwszy list do Koryntian 鈍. Paw豉, g這sz mi這嗆 bezwarunkow i pozostaj w jaskrawej sprzeczno軼i z innymi tekstami Biblii.

5 Np. w czasie pielgrzymki do Polski w czerwcu 1999 roku Jan Pawe II w jednej z homilii powiedzia: „Mi這嗆 Bo瘸 jest wymagaj帷a”. Nie musi to, oczywi軼ie, oznacza: „B璠 ci kocha dopiero wtedy, gdy spe軟isz moje warunki”. Mo瞠 to znaczy równie: „Kocham ci, i dlatego od ciebie wymagam”. Tak, czy inaczej - jest to mi這嗆 warunkowa. Mi這嗆 bezwarunkowa mówi co innego: „Kocham ci i dlatego obdarzam ci wolno軼i”.

6 S這wa z Ksi璕i Rodzaju [2, 24] cytowane te przez Jezusa w ewangeliach Mateusza i Marka.

7 Autorem tych sów jest Jan Nepomucen Kami雟ki.